پوستی زیبا برای همه عمر

پس از انجام تقریبا دو دهه تحقیقات علمی ،شیوه ای انقلابی و کاملا طبیعی یافته شده که از علایم پیری پیشگیری می کند ،به این صورت که قوی ترین مواد مغذی را به کار گرفته ام .در مطبی کوچک در ایالات کتنتی کات از ترکیبات آرایشی ساده ای برای درمان گروه بزرگی از مشکلات پوستی استفاده می کنم ،مساءلی مانند آگنه (جوش چرکی )،لک های پوستی ،حلقه های سیاه دور چشم ،بدرنگی پوست ،چروک های زیر پوستی ،شل و آویزان و از دست رفتن طراوت پوست ،اینها مشکلاتی است که اغلب با بالا رفت سن بروز می کند .

صد ه تن ار بیماران که من ذر مطب ویزیت میکنم در مراحل مختلف زنگی به سر می برند و مشکلات متشکل از نوجوانان تا پدر بزرگها و از مادران خانه دار تا چهره های سرشناس عالم هنر می باشند،من من مختفرم که بگویم انها همواره مطب مرا در حالی که نتایج فوق العاده ی کسب کردن ترک کرده اند .

البته داشتن پوستی که از بیرون زیبا به نظر برسد ،مستلزم داشتن سلامت از دون است . در این باره فکر کنید ،آیا تا به حال بیماری را دیدهاید که سیمایی خوش رنگ و بی نقص داشته باشد و چهره اش از بشاسشیت بدرخشد ؟البته که نه 

پوست زیبا که به راحتی به دست نمی آید.

گر چه پوست شما ممکن است از دقت و مراقبتی که از بیرون به آن مبذول مي كنيد مثل استعمال كرم ،ژل و صابون های ملایم از شما متشکر باشد .اما در عوض از تخریبی که از رون به آۀن ووارد می کنید به شدت لطمه می خورد .

به اندازه کافی نخوابید ،سیگار بکشید ،الکل بنوشید ،به نحو درست غذا نخورید و ویتامین های ضروری مثل A،C ،E  را مصرف نکنید .

تغذیه ای خوب برای داشتن چهره ای فوق العاده

نگهداری و مراقبت از بدن و پوستمان را از سنین کوچک شروع بکنبم دختر کوچکی را فرض کمنید که دو سال دارد او از همین الان در مسیر بر خورداری از تنی سالم و پوستی زیبا برای یک عمر گام برمبدارد.هر روز صبح موقع صرف صبحانه ،او دستهایش را بالا می اورد تا پدرش اورا بغل کند و روی زانو هایش بنشاند ،پدرش به او چنگال کوچکی را می دهد تا خودش از بشقاب صبحانه غذا بردارد ،بشقاب صبحانه ای حاوی ماهی کباب شده ،شاه توت و توت فرنگي تازه است. از آن غلات غلات شيرين يا كلوچه هايي كه براي گرم شدن در دستگاه نان برشته كن قرار داده مي شود براي اين دختر كوچك در نظر گرفته نشده است . در واقع ،او آنقدر صبحانه ژدرش را دوست دارد كه بعضا خودش گرسنه سر كار ميرود.

خوردن صبحانه اي غير عادي و نامعمول ،فقط بخشي از برنامه تغذيه اي است كه مشاوران تغذيه در طي 15 سال تحقيق براي شناخت آنچه ژوست و بدن مارا جوان و شاداب و سرزنده نگه مي دارد ،وضع كرده اند ،علاقه آنها به مواد مغذي و غذاهاي سالم ممكن است براي كسي كه به مداواي مشكلات ژوستي مشغول است غير معمول به نظر برسد ،بخصوص در برهه اي كه جرحي ،ليزر و ساير معالجات با بكارگيري فن آوري پيشرفته ،کانون تمرکز را در این حرفه تشکیل میدهند .

انها دوست دارند کمی جلوتر از واقعیت موجود حرکت کنند .در جهان امروزی که مردم فروشگکاهای بزرگ موتد غذایی سالم دارن و تمرینات بدنی روزمره تناسب اندام انجام می دهند ،به سختی می توان باور کرد که پزشکان زمانی از قبول عامل تغذیه به عنوان بخی مهم و حیاتی از طب پیشگیری سر باز زده اند

پروفسور لیس پالینگ که از طرفداران سرسخت ویتامین c بود از نتیجه تجویز این ویتامین خشنود بود او شاهد بود که بساری از بیماران که الرژی پوستی داشتند درمان شده اند.

دکتر نیکلاس پریکون در کتابش می نویسد هنگامی که وارد دانشگاه پزشکی شدم علاقه ام به علم تغذیه باعث شد  آدمی غیر عادی در بین همگان  به نظر برسم .همکلاسهایم فکر میکردن من دیوانه هستم ،زیرا پس از خوردن غذا ویتامین میخوردم و خودم را در لباس های گرم تا در سحرگاهان تاریک و سرد زمستان میشیگان کمی بدوم.

در آن روزها ژزشكي به معناي متوقف كردن سير بيماري بود نه پيشگيري.

و استادان ما اصلا تحمل نظرلت اثبات شده و سخنان دو پهلو را نداشتند.هرگز ان روز بعد از ظهر را فراموش نمیکنم که همکلاسهایم در گوشه ای از کلاس اوراقی را بین هم رد .بدل می کنن و پنهانی باهم نجوا می کنن . ابتدا فکر کردم کهد آنها نسخه از پاسخ ها به سولات امتحانی را درست دارن ،اما معلوم شد که این یک مقاله تحقیق در باره فواءد هموسیتیشین و ویتامین b در پیشگیری از بیماری قلبی قلبی است ،تحقیقی که 15 سال پیش مورد قبول همگان قرار گرفت و همچنان جان مردم را از عوارض این بیماری نجات می دهد .

اما در آن زمان ،ما دانشجویان می دانستیم که چنین چیزی باید از استادانمان مخفی نگه داشته شود .نشان دادن هر گونه علاقه مندی به این موضوع به این معنا بود که ما دانش جویانی جدی و کوشا در رشه پزشکی نیستیم .

خوشبختانه ،دانشکده پزشکی مرا از انجام تحقیقاتم منع نکرد و تجربیات خودم بر علاقه من دامن زد .به عنوان یک معتقد سر سخت به قدرت ویتامن  c در درمان بسیاری از ناخوشی ها ،من طی برنامه های درسی دشوارم توان و انرژی زیادی برخوردار بودم زیرا هر روز پودر ویتامین c را در آب میوه میریختم و مینوشیدم . یک روز بعد از دوندگی طولانی ، در حالی که صورتم به شدت از آفتناب سوخته بودذ وارد خانه شدمم .بر اثر یک میل آنی ،کمی پودر ویتامین c را با مخلوط کردم و آنرا به صورتم مالیدم .بلافاصله سوزش پوستم تسکین یافت .گرچه این کار یک تجربه علمی به معنای واقعی محسوب نمیشد اما اولین تجربه ای بود که نشان میداد ویتامین c میتواند التهاب را متوقف کند.

شناخت پوست پیر

درست همان گونه که نرمی و لطافت ،صفت گل سرخ در اولین لحظه شکوفاییش و نیز از خصوصیات ابریشم است ،پوست نرم ودرخشان هم از به یادماندنی ترین خصوصیات سیمای یک کودک است .هر تعدادخطوط ریز و درشت تا دهه چهرم و پنجم زندگی روی صورتتان ظاهر شود ،به هر حال شما با چهره ای تقریبا بی عیب و نقص پا به این دنیا گذاشته اید.

 بنابریان چه چیز مسئول تغییر ماهیت دادن آن پوست لطیف و کودکانه به پوست پر از چین و چروک میانسالی است/بعضی از پاسخ ها در طبیعت خود پوست نهفته است .پوست ما برایمان تلاش سختی انجام میدهد ،اما تمایلی نداریم که برای سلامت مان سخت تلاش کنیم .در واقع ،اکثرا قدر پوستمان رانمیدانیم.

ما نباید چنین باشیم پوست مثل قلب یا کبد عضوی از بدن است .پوست مثل هر عضو حیاتی ،فهرستی طولانی از اعمال لازم برای حیات را انجام میدهد .

حرارت بدن راتنظیم میکند ،گیرنده حساس بدن است ،فشار ،گرما و سرما ،و درد را ثبت میکند .سدی در برابر عناصر شیمیایی و سپری در مقابل باکتری ها ویروس ها و سایر خطراتی است که تندرستی ما راتهدید میکند .

پوست همچنین آینه بدن است ،هنگامی که خسته هستیم ،خوب غذا نمی خوریم ،یا به طور جسمی یا روحی تحت فشار قرار داریم پوستمان واکنش نشان می دهد ،پیری زود رس پیامد کوتاهی ما در بذل مراقبت و توجه نسبت به پوستمان است ،مراقبتی که پوست بدان نیاز دارد.

پوستی را که در آن جای گرفته اید دریابید.

پوست ما نخستین خط دفاعی بدن ماست.اما توسط عوامل خارجی مثل نور آفتاب و آلودگی های هوا و هم توسط عوامل داخلی مثل سیگار یا رژیم غذایی فاقد مواد مغذی بخصوص مواد مغذی انتی اکسیدان مثل ویتامین های C و E آسیب می بیند.

برای آنکه درک کنید که پوست باید با چه عواملی باید مباره کند و نیز برای درک پیچیدگی آن ،ساختاارش را در نظر بگیرید.پوست شامل سه لایه اصلی است .

اپیدرم:این لایه خرجی پوست شماست.خارجی ترین لایه اپیدرنم که شاخی نامیده می شود 

پوششی محافظ شامل سلول های پوستی مره است که هنگامی که تشکیل می شود که سلول های تازه ساخته شده و لایه هی عمیق تر پوست سلول های بالایی را به سوی سطح می رانند و این سلول ها تخت می شوند و میمیرند .این لایه نازک تر از برگ دستمال کاغذی است.

همچنان که سلول های تازه در لایه های عمیق تر به وجود می آیند ،لایه شاخی متفلس می شود و می ریزد.اما با بالا رفتن سن ،از سرعت روند پوست اندازی کاسته میشود .در یک فرد جوان ،جابه جایی سلولی هر 28 تا 30 روز رخ میدهد یعنی هر ماه پوست عوض میشود .وقتی که به سن 60 ساگی میرسیم این روند 45 تا 50 روز به طول می انجامد ،و به این سبب است که پوست ما با افزایش سن طراوت یا جوانیش را از دست می دهد .گرچه لایه شاخی پوست الزاما مرده است .اما عمل فوق العاده ای انجام می دهد 

این لایه به پوست کمک می کند رطوبت و چربی را در خود نگه دارد .سلول های پایه ای که سلول های تازه را تولید میکنند ،در کف اپیدرم قرار دارن .اپیدرم همچنین شامل سلول های مرسوم به ملانوسیت ها است .این ها ملانین تولید میکنند که تعیین کننده رنگ پوست شماست .گرچه همه ما به تعداد مشابهی ملانوسیت (سلول های رنگ دانه ) داریم اما رنگ پوست بستگی به میزان و غلظت ملانین دارد که خاصیتی منحصر به فرد است.صفتی است که شما آن را از پدر و مادرتان به ارث برده داید 

چرا پوست پیر میشود

یکی از سولاتی که شاید برای همه پیش بیاد این است که (آیا پوست صورت زود تر از بقیه بدن پیر می شود ) پاسخ مثبت است و چنین به نظر می رسد .

واقعیت آن است که به خاطر طرز رفتار ما پوستمان و نه به خاطر روند پیری _پوست صورت از همه جای بدن زود تر پیر می شود

دانشمندان این پدیده را توضیح میدهند : دو نوع پیر شدن وجود  دارد درونی و بیرونی ،پیر شدن درونی (داخلی )آن میزان پیری است که با گذر زملن اتفاق می افتد .پیر شدن بیرونی (خارجی )تاثیر گذاری عوامل مثل نور آفتاب ،آۀودگی هوا ،التهاب ناشی از پاک کننده های قوی ،عدم مراقبت کافی از پوست ،لوازم آرایشی و سیر بیماری ها ،بر روی پیری داخلی است.

برای درک بهتر تفاوت پیری بیرونی و درونی ،کافی است نگاهی به پوست صورت خود بیندازید وآن را پوست باسن یا قسمت های بالای ران خود مقایسسه کنید .مسبب اصلی پیری بریونی چیست ؟قرار گرفت در معرض آفتاب

به عنوان مثال اكثرا 50 ساله ها مي تونند  به آساني تفاوت ميان ژوستي را سالها در معرض آفتاب قرار گرفته (مثل ژوست صورت،گردن،بازوان ،ساقه پا )با پوستی که با لباس از آفتاب محافظت شده است مثل پوست باسن یا تنه )مشاهده می نمایید .

پوست در معرض رویهم رفته چروکیده تر و بدرنگ تر و شل تر از پوستی است که در معرض آفتاب قرار نگرفته است.

در کنار تخریب خارجی این حقیقت را هم باید در نظر گرفت که با بالا رفتن سن از توانایی بدن برای ترمیم خودش به طور قابل ملاحظه ای کاسته می شود 

آنتی اکسیدان ها به نجات ما شتافته اند

خوشبختانه پوست ما در ادمه نبردش علیهد صدمات رادیکال های آزا د متحدانی دارد

طی تحقیقاتی که شده است کشف شده که مواد مغذی خاصی موسوم به آنتی اکسیدان ها (گروهی شامل ویتامین های خاص ،اسید های آمینه ،و سایر مواد طبیعی است.) می توانند صدمات رادیکال های آزاد را متوقف و یا حتی برعکس کنند یا حداقل مقدار زیادی از این صدمات را که در طی سالها ایجاد شده است  بهبود ببخشند .

اگر کتابی با عنوان لحاظلات با شکوه در کشف شیوه ای مراقبت از پوست وجود می داشت ،حداقال یک فصل از آن می بایت به اسید های هیدروکس آلفا و بتا اختصاص می یافت . در آن موقع ،قبل از آن که اصلا کسی به فکر چین و چروک های خنده افتاده باشد ،اسیدهای هیدروکسی نخستین مواد مراقبتی از پوست بودن که مبحث مداوای پوستی را به سطح تازه ای ارتقائ دادند .آنها همیشه به نحوی از انحادر زندگی ما حضور داشته اند دانشمندان دریافته اند که چطور این مواد به شکل غلیظ شده در کرم ها و لوسیون ها جای دهند .این مواد محرک پوست اندازی گامی عظیم فرا سوی مرطوب کننده ها بودند ،و تفاوت مشهودی در پوست ایجاد می کردند .تا سال 2000 ،کفشیات فروانی راجع به خواص مواد مراقبتی از پوست صورت گرفت .اکنون آنتی اکسیدانها بدون شک در مرکز صحنه قرار دارند 

اسیدهای هیدروکسی هم آنتی اکسیدانهایی هستند ،الفا هیروکسی نام مشخص کننده گروهی از اسیدهای است که از خوردنی ها گرفته می شود .اسید گلیکولیک ،یکی از مشهورترین اسیدهای هیدروکسی از نیشکر گرفته می شود .و اسید لاکتیک از شیر استخراج می شود .

اسید گگلیکولیک هنگامی که به پوست مالیده می شود ،پوست اندازی را تحریک میکند ،که همانا جدا ساختن سلول های مرده پوست است گه به ما ظاهری جوان تر می بخشد .به علاوه ،اسید های هیدروکسی آلفا و بتا افزوده ارزشمندی به بسیاری از محصولات آنتی اکسیدان قوی و کارآمد است (به عنوان مثال اسید آلفا لیپوئیک حاوی ماده پیچیده DAME )،به دلیل آن که با سایر آنتی اکسیدان ها به صورت همسو عمل میکند و فعالیت ضد اکسیدکنندگی آنها را رشد می دهد.

در صورتی که تاکنون نشنیده باشید ،به عرض تان می رسانم که کلئوپاترا ملکه مصر استان بسیار زیرک و باهوش بوده ،زیرا پیش از هر کسی پی برد که اسید های هیدروکسی آلفا میتوانند درخشش و جلای خاصی به پوست ببخشند.این ملکه عهد باستان که بیش از دو هزار سال قبل می زیت ،به خاطر حمام هایی که با شیر میگرفت مشهور بود .شیر مملو از اسید لاکتیک است که کی از موثر ترین اسید هیدروکسی می بشاد.در اوایل قرن بیستم بود که شرکت های بزرگ تولید کننده لوازم بهداشتی و آرایشی به توان بالقوه اسید های هیدروکسی آلفا و بتا پی بردند و این مواد را به ترکیب کرم ها ،لوسیون ها و پاک کننده های پوستی اضافه کردند.

مراقبت از پوستتان

آیا تا به حال شده که با فاصله چند سانتیمتری از ایینه بایستید و با دقت پوست خود را معاینه کنید زیرا مطمئن شده اید که چروکی را دیده اید که دقیقا تا دیروز در آن نقطه از صورتتان نبوده است ؟آرام باشید .گذشت زمان به این سرعت روی پوست شما اثر نمی گذارد و ایجاد چروک یک روند تدریجی است.در واقع گذشت زمان بزرگترین دشمن پوست نیست .روند طبیعی پیر شدن میتواند توسط عوامل زیر به شدت تسریع باشد:

  • قرار گرفتن در معرض اشعه آفتاب
  • دودسیگار(چه خود فرد سیگار بکشد ،چه دود سیگار را از سیگار کسی استنشاق کند)
  • رژیم غذایی ناکافی از نظر مغذی ،بخصوص رژیمی که فاقد مقادیر لازم ویتامین A،C،E و اسید فولیک باشد ،در عین حال مقدار زیادی چربی و نمک در آن موجود باشد 
  • مصرف الکل
  • تنش (استرس )
  • صابون های قوی یا مرطوب کننده هایی که پایه پاک ککنده (دترژن )دارن
  • کمبود خواب

اما حتی اگر شما هر گز خانه را بدون مالیدن کرم ضد آفتاب ترک نکنید و لب به سیگار هم نزینید ،پوست شما روند زیر راطی خواهد کرد 

خشکی پوست :غدد چربی پوست تولید چربی خود را پس از 30سالگی به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهند.و این کاهش همچنان طی سالها ادامه پیدا می کند

تخریب بر اثر نور خورشید /از دست رفتن آب و رنگ پوست.

ملانوسیت ها (سلول های رنگ دانه ای )از اواخر سی سالگی به بعدد ،کم کم از کار می افتد ،توانایی پوست را برای مبرازه با تخریب ناشی از آفتاب کم می کنن و اغلب سبب ناهماهنگی رنگ پوست و بروز لک می شوند.

نازک شدن پوست :در حدود 40 سالگی لایه چربی پوست نازک می شود این روند 50 سالگی شتاب می گیرد .نتیجه ناخوش آیند آن ،شل و آویزان شدن پوست و از دست دادن حالت گوشتالویی و لطافت جوانی است .از دست رفتن لایه چربی همچنان باعث می شود پوست شکننده و آماده ساییدیگی و خراش برداشتن باشد.

از دست رفتن سفتی پوست :سلول هایی موسوم به فیبر وبلاست ها دائما نیاز پوست ما به کلاژن و آلاستین را تامین می کننند و کمبود این دو را جبران می نماییند .فیبر وبلاست ها طی سالها توانایی فعالیت خود را ازدست می دهند ،که نتیجه آن کاهش کلاژن و الاستین پوست است.

کاهش پاسخ ایمنی :پوست محل استقرار سلومل های لانگر هاست ،که گیرنده هایی در خدمت سیستم ایمنی هستند و حضور عوامل و سموم خارجی را ثبت می کنند .بدون این سلول ها هنگامی که مواد محرک و التهاب زا با پوست شماذ تماس پیدا میکند احتمالا نمی توانید به موقع از خطر مطلع شوید .

کاهش کنترل دمای بدن :غدد عرقی همچنین به تدریج توانایی عمل خود را از دست می دهند،که این تنظیم دما و ثبت گرما و سرما را برای بدن دشوار می سازد

با رنگ پوست خود درست برخورد کنید

هیچ کس نمی تواند از تاثیرات جسمتنی پشت سر گذاشتن یک زندگی طولانی و پرماجرل کاملا در امان بماند ،اما هر یک از ما میتوانیم از عهده سنگ اندازی ها و مشکلاتی که زمان بر سر راهمان قرار می دهد به شکلی کاملا متفاوت از دیگران بر آییم و این بخصوص در مورد پوستمان صدق می کند .

همان گونه که در یافتید همه ما ساختار پوستی مشابه و بنیادی داریم ،اما هر کدام از ما دارای ژنتیکی متفاوت می باشم ،صفات و مشخصالتی که به طور دائم و ثابت روی مولکول DNA شما هک شده است تعیین میکند که آیا شما چین و کروک هایی میان ابروان خواهید داشت یا نه ، ایا دچار جوش چرکی خواهید شد یانه ،یا آیا از آفتاب زود رنگ می گیرید یا پوستتان می سوزد .به عنوان مثال اگر شما پوست سفید و شفاف با منافذ نامرئی دارید ،حدس من این است که دوران دبیرستان را تنعا با یکی دو لک به پایان رسانده اید ،اما ممکن است در دفع صدمات ناشی از آفتاب مشکل داشته باشید.از طرف دیگر ،اگر شما دارای پوست قهوه ای با هر سایه ای هستید ،چه قهوه ای روشن مایل به شکلاتی و چه تیره مایل به سیاه 

احتمالا شما با چربی زیاد پوست و جوش های چرکمی سالها در ستیز بوده اید ،اما به دلیل آن که پوست شما نسبت به تخریب آفتاب مقاومتر از پوست سفید است،ممنکن است تا 50 سالگی هم نخستین چروک صورتتان را نبینید .

نتیجه گیری :هر رنگ و جنس پوستی اکتیازان و نقایص خودش را داردو به همین دلیل است که انتخاب روش صحیح مراقبت از پوست که با جنس پوست شما باشد د،برای اخذ نتایج بسیار حیاتی و حساس است .برای مراقبت از پوستتان ،شما باید دو خصیصه اصلی پوست خود را شناسایی کنید :

رنگ و نوعش

رنگ پوست ،رنگ پوست شما می تواند سفید ،زیتونی طلایی ،سیاه آبنوسی ،یا هر سایه ای فیمابین این رنگ ها باشد ،رنگ پوست توسط محتوای ملانین آن تعیین شود ،ملانین رنگ دانه ای است که به پوست رنگ می بخشد ،هر چه پوست شما ملانین بیشتری داشته باشد ،تیره تر است.

ملانین همچنین تعیین مکند که پوست تا چه اندازه می تواند تخریب ناشی از آفتاب و سایر عوامل را تحمل کند .هر چه پوست شما روشن تر باشد ،ملانین کمتری دارد و نسبت به صدمات ناشی از نور خورشد (بد رنگی ها و چین چروک های مر تبط با آفتاب )آسیب پذیر تر است.

پوست های زیتونی و پوست زرد پوستان ملانین بیشتری دارد و این ملانین آنها را در مقابل تابس آفتاب و پیری زود رس پوست مقاوم تر میکند .

پوست های قهوه ای تیره و مشکی آبنوسی حاوی بیشترین ملانین محافظ هستند (اما اشتباه نکنید پوست تیره هم می سوزد و نیاز به مراقبت دارد)

هنگامی که ما در باره نوع پوست صحبت مکنیم ،منظورمان این است که آیا پوستمان تمایل به خشک بودن یا چرب بودن دارد و یا ترکیبی از آن دو است .

چرا لازم است پوستمان را بشناسیم ؟

زیرا هر یک از محصولات بهداشتی و آرایشی برای یک نوع پوست منماسب است.محلول های پاک کننده و دستمال های پاک کننده و ساینده که برای پوست چرب تولید شده اند احتمالا پوست های خشک و حساس را تحریک می کنند،و محلول های پاک کننده و مرطوب کننده مخصوص پوست خشک ،یا لوازم آرایشی چرب (داری پایه روغنی )می تواند روی پوست چرب تورم و جوش ایجاد کنند

نتیجه گیری بدون توجه به درنگ و جنس پوست شما این است :کمی مراقبت بدون نافذ وافع می شود .برای اکثر مردم ،یک برنامه مراقبت از پوست با استفاده داز محصولات طبیعی میتواند  سیمای آنان را با بهتر کردن رنگ ،روشنی و لطافت به حداکثر برساند 

در عین حال مشکلاتی همچون همچون بد رنگی پوست با چروک های ریز را به حداقل برساند یا برطرف کند 

سبد خرید